Doelgroep en klanten onderzoeken in ondernemingsplan

De doelgroep van een onderneming is een specifieke groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken die mogelijk je product wil kopen of van je dienst gebruik wil maken. Het zijn je potentiële klanten, waar je je marketingactiviteiten op gaat richten.

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    Het onderzoeken van je doelgroep en potentiële klanten geeft je een beeld van de grootte van de markt. Uit het klantenonderzoek blijkt hoeveel mensen mogelijk jouw product willen kopen of van jouw diensten gebruik wil gaan maken, en hoe je hen kan bereiken. Het marktonderzoek naar je doelgroep en klanten baseer je niet op je eigen verwachtingen, maar op onafhankelijke data.

    Doelgroep bepalen voor je eigen bedrijf

    Bij het bepalen van de doelgroep van je onderneming moet je nadenken over de vraag wie je klanten zijn. Maak een lijst met specifieke demografische kenmerken die passen bij jouw product/dienst. Bepaal je doelgroep door mensen met gemeenschappelijke kenmerken in te delen in groepen.

    Zijn je klanten veelal jongeren of juist ouderen? Zijn je klanten erg sportief of zitten ze liever achter de laptop op internet te kijken? Lever je aan mensen met een gezonde levensstijl of wil je juist zieke mensen helpen? Ben je op zoek naar universitaire studenten of handige laagopgeleiden? Richt je je op kantoorpersoneel of arbeiders op de werkvloer? Woont je doelgroep in de grote stad of op het platteland? Zijn je klanten rijk of hebben ze weinig te besteden?

    • Geslacht
    • Leeftijd
    • Opleiding
    • Beroep
    • Inkomen
    • Woonplaats
    • Technologie
    • Hobby's
    • Normen en waarden
    • Gedrag
    • Levensstijl

    Geslacht, leeftijd, opleiding, beroep, inkomen, woonplaats, technologie, hobby's, normen en waarden, gedrag en levensstijl zijn voorbeelden van demografische kenmerken van je doelgroep. Bepaal wat de kenmerken van je potentiële klanten zijn, zodat je gericht data over ze kunt verzamelen en de juiste keuzes kunt maken voor je eigen bedrijf.

    Jouw aanbod moet in de ogen van je klanten iets toevoegen. Als startende ondernemer zul je een behoefte van een klant moeten vervullen, want het komt niet vaak voor dat je zelf behoefte kan creëren met een geheel nieuw product of dienst. Breng in kaart wat de behoeften van je doelgroep zijn, zodat je daar exact op in kan spelen.

    Data over je doelgroep verzamelen

    Data over je doelgroep kun je verzamelen bij bijvoorbeeld het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Centraal Planbureau (CPB), beroepsverenigingen, vakbladen, wetenschappelijke onderzoeken of betrouwbare websites. Op basis hiervan kun je onderzoeken hoeveel mensen mogelijk je klant kunnen worden.

    • Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
    • Centraal Planbureau (CPB)
    • Kamer van Koophandel (KvK)
    • Beroepsverenigingen
    • Vakbladen
    • Wetenschappelijke onderzoeken
    • Betrouwbare websites
    • Interviews, enquêtes

    Het Centraal Planbureau maakt economische prognoses en analyses. Het Centraal Bureau voor de Statistiek verzamelt data over de samenleving van Nederland. De Kamer van Koophandel kan je als startende ondernemer informatie verstrekken, adviseren en ondersteunen.

    Als je bijvoorbeeld pensioenadvies wilt gaan geven, onderzoek dan hoeveel mensen de komende jaren met pensioen gaan. Wil je schoolspullen gaan verkopen, onderzoek dan hoeveel jongeren er in jouw regio naar school gaan.

    De data over je doelgroep is nooit helemaal volledig en exact op jouw onderzoek afgestemd. Probeer data uit verschillende bronnen te combineren, om zo tot je onderbouwde conclusies te komen.

    Afbakening van de markt

    Het afbakenen van de markt is ook van belang bij het bepalen van de doelgroep voor je eigen bedrijf. Met het afbakenen van de markt wordt bedoeld dat je je regio moet bepalen, waarin je je activiteiten wilt ontplooien. De doelgroep wordt erg specifiek door het afbakenen.

    Veel startende ondernemers denken dat ze direct heel Nederland kunnen bereiken, maar in sommige gevallen kun je je beter richten op de lokale markt. Een kledingwinkel zit bijvoorbeeld het liefst in een druk winkelcentrum van een grote stad, terwijl een handelaar in tractoronderdelen graag dicht bij de boeren op het platteland zit. Een webshop kan zich gerust richten op alle Nederlanders met internetverbinding, maar een kapper trekt enkel klanten uit zijn wijk of dorp.

    Definieer je de marktomvang te groot in, dan zal je relatief veel inspanning moeten leveren om de juiste klanten te bereiken. Je zal veel geld aan marketing uitgeven aan een grote groep mensen, terwijl maar een klein deel daarvan geïnteresseerd is in je product of dienst.

    Bij een te kleine marktdefinitie mis je mogelijk de interesse van potentiële klanten. Bepaal de afzetmarkt zo goed mogelijk, waardoor je in staat bent om met de juiste hoeveelheid tijd en geld precies de juiste klanten weet te bereiken.

    Het afbakenen van de markt zorgt ervoor dat je voldoende capaciteit beschikbaar hebt om aan de vraag te kunnen voldoen. Het is vaak niet mogelijk om aan alle wensen te voldoen, ook al wil je dat als startende ondernemer graag. Beter is het om je tijd en energie te steken in die klanten die ook voldoende winst opleveren.

    Met data van het CBS kun je eenvoudig achterhalen hoeveel mensen er in jouw marktgebied wonen. Deze informatie kun je vervolgens combineren met de data over specifieke kenmerken, zoals leeftijd, inkomen of opleidingsniveau.

    Klanten indelen in categorieën voor de marketingstrategie

    Deel je klanten in categorieën in, zodat je je specifiek kunt richten op één of meerdere groepen mensen. De meeste bedrijven hebben enkele grote klanten die voor verreweg de meest omzet zorgen. Verder zijn er veel kleine klanten die slechts sporadisch iets bij je aanschaffen.

    Door je klanten in categorieën in te delen, kan je de marketingactiviteiten gericht inzetten. Wil je die paar grote klanten koste wat het kost behouden? Of wil je juist dat de vele kleine klanten vaker zaken met je gaan doen?

    Klanten kun je in de volgende categorieën indelen:

    • Actieve klanten: klanten die regelmatig iets bij je kopen, en daarmee voor veel omzet zorgen.
    • Inactieve klanten: klanten die eenmalig iets aangeschaft hebben.
    • Prospects: mensen die wel tot je doelgroep behoren en je product/dienst kennen, maar nog niets gekocht hebben.
    • Suspects: mensen die wel tot je doelgroep behoren, maar je product/dienst nog niet kennen.

    Startende ondernemers zullen in het begin een grote groep suspect hebben. Door het inzetten van marketinginstrumenten kan je daarvan prospects maken. Vervolgens kun je je richten op zoveel mogelijk kleine klanten of enkele grote klanten.

    Uiteraard kun je zelf bepalen op welke groep je je marketingmiddelen richt, maar het is wel goed om je bewust te zijn van het verschil tussen de groepen. Het benaderen van mensen die nog nooit van je product/dienst gehoord hebben is heel anders dan het aanspreken van grote, bestaande klanten.

    Klanttevredenheid meten

    Het meten van de klanttevredenheid levert waardevolle informatie op over je product/dienst en jouw onderneming als geheel. Natuurlijk zie jij je eigen bedrijf als het beste bedrijf in de omgeving, maar zien klanten dat ook op die manier? Uit het klanttevredenheidsonderzoek haal je verbeterpunten die je sterker maken.

    Vraag hen om je product/dienst en klantenservice met een cijfer te beoordelen. Ook kan je je klanten vragen wat hun positieve en negatieve ervaringen zijn. Positieve punten kun je uitlichten om meer klanten te trekken, terwijl negatieve punten weggenomen moeten worden. Meerkeuzevragen zijn makkelijker te beantwoorden door je klanten, maar beperken hun keuzes. Open vragen kosten meer tijd, maar leveren uitgebreidere reacties op.

    Meet de klanttevredenheid door eenvoudigweg te vragen in de winkel of via social media. Heb je een e-mailadres van je klant? Stuur hen dan na een aantal dagen een beoordelingsformulier toe. Beloon klanten met een kortingscode of iets dergelijks, zodat ze geneigd zijn om bij je terug te komen. Ook met een nieuwsbrief kan je klanten langduriger aan je bedrijf binden.

    Verzamel binnen de wettelijke grenzen zoveel mogelijk gegevens van klanten, zodat je hen gericht kan bedienen. Ken je klanten en weet wat er onder hen speelt. Met die kennis kan je je doelgroep bepalen en de juiste marketingstrategie uitstippelen.

    Onderwerpen van het marktonderzoek

    Het marktonderzoek bestaat uit de volgende onderwerpen:

    Veel gestelde vragen over Doelgroep en mogelijke klanten onderzoeken in ondernemingsplan (FAQ)

    Wat is de doelgroep van een onderneming?

    De doelgroep van een onderneming is een specifieke groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken die mogelijk je product wil kopen.

    Wat zijn prospects?

    Prospects zijn mensen uit je doelgroep die je product kennen, maar nog niet gekocht hebben.

    Wat zijn suspects?

    Suspects zijn mensen uit je doelgroep die je product nog niet kennen.

    Datum gepubliceerd: 10-08-2022 | Datum bijgewerkt: 16-08-2023 | Auteur:

    Deel 'Doelgroep en klanten onderzoeken in ondernemingsplan'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

    De doelgroep en je potentiële klanten definieer je in het ondernemingsplan. Bij het eigen bedrijf starten onderzoek je de doelgroep en mogelijke klanten.


    Over de auteur van 'Doelgroep en klanten onderzoeken in ondernemingsplan'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.