Concurrentie onderzoeken in ondernemingsplan
Concurrentie van je onderneming zijn andere bedrijven die (ongeveer) hetzelfde product of dezelfde dienst leveren aan (ongeveer) dezelfde doelgroep als waar jij aan levert. Het zijn bedrijven die in dezelfde vijver vissen met hetzelfde aas als jij.
Inhoudsopgave [verbergen]
? min. leestijd | ? woordenIn het ondernemingsplan ga je de concurrentie onderzoeken, omdat zij mogelijk invloed hebben op jouw bedrijf. Als er veel concurrenten zijn, moet je vechten om marktaandeel. Als er weinig concurrenten zijn, heb je kans dat klanten eerder bij jou terecht komen.
Bij veel concurrentie zal je bijvoorbeeld een lagere prijs moeten vragen of hogere kwaliteit moeten leveren om klanten te trekken. Bij weinig concurrentie kun je tot op zekere hoogte je eigen prijs bepalen. Als klanten veel te kiezen hebben, zullen ze ook kritischer kijken naar kwaliteit.
Onderzoek de prijs die je concurrenten vragen voor hun producten of diensten, en bedenk wat jij met deze prijsstelling gaat doen. Ook kun je onderzoeken welke kwaliteit de concurrentie levert. Een hogere prijs is veelal gerechtvaardigd als de kwaliteit hoger is.
Directe en indirecte concurrentie
Er zijn twee soorten concurrentie: directe en indirecte. Directe concurrenten hebben hetzelfde aanbod aan dezelfde mensen als jij. Indirecte concurrenten bieden een gelijkwaardig alternatief aan dat lijkt op jouw product/dienst.
Er kan sprake zijn van directe concurrentie als er bedrijven zijn die exact hetzelfde als jij doen. Dit zijn dus goed vergelijkbare ondernemingen met dezelfde prijs-/kwaliteitverhouding.
Daarnaast krijg je als startende ondernemer ook te maken met indirecte concurrenten. Dit zijn ondernemingen die een alternatief product of dienst leveren, of zich richten op een ander deel van de markt. Stel jezelf de vraag welk product/dienst de jouwe zou kunnen vervangen.
Data over je concurrenten verzamelen
Verzamel data over je concurrenten, zodat je exact weet tegen wie je strijdt om marktaandeel. Maak in het marktonderzoek een lijst met concurrerende bedrijven en hun kenmerken.
Bepaal eerst wie je concurrenten zijn. Hoeveel bedrijven in de buurt bieden hetzelfde aan als jij? Waar zijn deze bedrijven gevestigd? Maak een opsomming van alle concurrente bedrijven en wees daarbij niet te beknopt. Het is belangrijk om te beseffen dat ook indirecte concurrenten met een alternatief product wel degelijk marktaandeel van je af kunnen pakken.
Noteer per mogelijk concurrent minstens het volgende:
- Bedrijfsnaam
- Website
- Vestigingsplaats
- Assortiment producten/diensten
- Aanvullende service
- Mate van kwaliteit
- Hoogte van de prijzen
- Wijze van reclame maken
- Enzovoorts
Middels de lijst met data over je concurrenten creëer je een overzicht van hun sterke en zwakke punten. Je ziet mogelijk de gaten in de markt waar jij in kunt springen. Of je ziet in hoe je concurrent succesvol is, zodat jij dat nóg beter kunt gaan doen.
Concurrentiematrix | ||
---|---|---|
Concurrent 1 | Concurrent 2 | |
Website | ++ | -- |
Vestigingsplaats | + | ++ |
Assortiment | + | +- |
Service | - | + |
Kwaliteit | ++ | -- |
Prijs/korting | -- | + |
Voorwaarden/garantie | + | - |
Social media | ++ | - |
Geef een score aan elk onderdeel; ++ is erg goed en -- is erg slecht. Zo zie je in één oogopslag op welke punten je concurrenten het goed doen, en waar jouw kansen liggen en wat jij beter dan je concurrent gaat doen.
Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er in een bepaalde wijk nog geen onderneming is die goede aanvullende service verleent. Een andere kans doet zich voor wanneer er weinig bedrijven in je concurrentielijst een uitgebreide website hebben, terwijl je doelgroep wel online naar je product/dienst zoekt.
Bekijk (financiële) cijfers van je concurrenten
De (financiële) cijfers van je concurrenten geven je een goed beeld van wat je zelf kan verwachten van je bedrijf. Maken je concurrenten winst? En neemt hun omzet de laatste jaren toe, of wordt het langzaam minder? Zijn er veel starters of juist veel stoppers in je branche?
Bij de Kamer van Koophandel kun je jaarrekeningen en uittreksels van je concurrenten opvragen. Door deze te vergelijken, krijg je inzicht in hun financiële situatie. Wellicht kun je een patroon ontdekken tussen de verschillende bedrijven of over meerdere jaren. Als de omzet van je concurrenten de laatste jaren aan het stijgen is, zegt dit ook iets over de kansen van jouw onderneming.
Misschien kun je uit de informatie ook opmaken wat de doelgroep van je concurrentie is, of welke specifieke producten/diensten ze aanbieden, of zelfs wat hun verkoopprijs is. Op de website van je concurrenten staat ook vaak veel informatie over hun producten/diensten, kwaliteit, klantenservice, verkoopprijzen, enzovoorts.
Via de KvK en het CBS kun je het aantal starters en stoppers opvragen. Ook deze cijfers geven je een idee over je slagingskansen. Zijn er veel starters in je branche? Dan is er blijkbaar veel vraag en ziet de toekomst er goed uit. Wel betekent dit dat er veel concurrenten zullen zijn. Zijn er juist veel stoppers onder je concurrenten? Dan is het blijkbaar toch allemaal niet zo rooskleurig als jij denkt. Wel betekent dit minder concurrentie, mits jij je hoofd boven water kunt houden.
Je onderscheiden van de concurrentie
Uit het onderzoek naar de concurrentie blijkt op welke manier jij je wilt onderscheiden van de concurrenten. Er zijn drie manieren om je te onderscheiden:
- Marktleider: je hebt verreweg het grootste marktaandeel, bijvoorbeeld door een lage prijs of hoge kwaliteit. Met een patent op je product ben je vanzelfsprekend marktleider.
- Differentiatie: je onderscheidt je doordat het product of dienst anders is dan de rest van de concurrenten.
- Segmentatie: je richt je op een specifiek deel van de markt, waar de concurrent nog niet actief is. Vervolgens kan je uitbreiden naar een grotere nichemarkt.
In veel gevallen is er geen sprake van één manier van onderscheiden, maar wordt het een combinatie van de mogelijkheden. Je kan je bijvoorbeeld beperken op een heel specifiek deel van de markt, terwijl je je ook onderscheid op het gebied van kwaliteit, om op die manier marktleider te worden in die markt.
Onderwerpen van het marktonderzoek
Het marktonderzoek bestaat uit de volgende onderwerpen:
- Doelgroep en potentiële klanten onderzoeken
- Concurrentie onderzoeken
- 5 krachten die invloed uitoefenen op je onderneming (Porter)
- SWOT-analyse
- Marketingmix / 4p's
- Marketingstrategie
Veel gestelde vragen over Concurrentie onderzoeken in ondernemingsplan (FAQ)
Wie zijn de concurrenten van een onderneming?
Concurrenten van een onderneming zijn andere bedrijven die hetzelfde product of dienst leveren aan dezelfde doelgroep.
Wat is directe en indirecte concurrentie?
Directe concurrenten hebben hetzelfde aanbod aan dezelfde mensen en indirecte concurrenten bieden een gelijkwaardig alternatief aan.
Hoe kun je je onderscheiden van de concurrentie?
Er zijn drie mogelijkheden om je te onderscheiden van de concurrentie: marktleider, differentiatie en segmentatie.
Deel 'Concurrentie onderzoeken in ondernemingsplan'
Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!
De concurrentie van andere bedrijven beschrijf je in het ondernemingsplan. Bij het eigen bedrijf starten onderzoek je de concurrenten van jouw onderneming.
Over de auteur van 'Concurrentie onderzoeken in ondernemingsplan'
Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.
Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.