Belastingen / Belastingdienst bij een eigen bedrijf starten
Als startende ondernemer krijg je te maken met de Belastingdienst. Iedereen in Nederland is namelijk belastingplichtig en moet daardoor belasting betalen. Hoe meer belasting je moet betalen, hoe beter je onderneming loopt!
Inhoudsopgave [verbergen]
? min. leestijd | ? woordenBelasting betalen voelt voor veel particulieren en ondernemers als een verplichting, maar het is ook een voorrecht. Doordat de overheid belastinggeld int, kan het dit geld ook uitgeven in het algemene belang. Zo betaalt de overheid de aanleg en onderhoud van het wegennet, riolering, het gas/water/stroomnet, enzovoorts. Ook worden veel uitkeringen aan hulpbehoevenden gedaan uit deze belastinginkomsten.
De soort belastingen hangen af van je type bedrijf. Bij het starten van een eigen bedrijf krijg je meestal vooral te maken met de omzetbelasting en de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
Moet je je als startende ondernemer aanmelden bij de Belastingdienst?
Nee, je hoeft je niet als startende ondernemer aan te melden bij de Belastingdienst. Door je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel wordt ook de Belastingdienst op de hoogte gebracht van je beginnende onderneming.
De Belastingdienst beoordeelt op basis van de informatie van de KvK of je belastingplichtig bent, en voor welke belastingen. Er gelden bijvoorbeeld andere voorwaarden voor de inkomstenbelasting dan voor de omzetbelasting.
Tijdig belastingaangifte doen als ondernemer
Als ondernemer moet je zelf belastingaangifte doen. Dit betekent dat je de aangifte zelf moet invullen en versturen. Daarbij word je geacht enige kennis van de belastingzaken te hebben. Het niet of niet tijdig doen van belastingaangifte kan je als starter een boete opleveren.
De meeste belastingaangiftes voor ondernemers kun je op de website van de Belastingdienst invullen. De software van deze dienst is erg uitgebreid en helpt je stap voor stap door de aangifte. Uiteraard kan en mag je de hulp van een professional inschakelen, maar je blijft zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Sommige boekhoudprogramma's hebben een koppeling met de Belastingdienst, waarmee je de aangifte vanuit je eigen administratie kan vullen en versturen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de btw-aangifte. Je hoeft dan niet alle cijfers handmatig uit te rekenen en over te typen in een formulier op de website, maar je verstuurt alle gegevens eenvoudig en snel met een druk op de knop.
Belasting betalen als ondernemer, dus zet geld apart
Als ondernemer moet je zelf belasting betalen. Dat betekent dat je zelf over voldoende geld moet beschikken om de belasting te betalen. Ook moet je zelf de belastingaangifte tijdig invullen.
In loondienst wordt het merendeel van de belastingen al via je salaris ingehouden. Van andere soorten belastingen ontvang je automatisch een bericht van de uitvoeringsinstantie. De belasting over je bedrijfswinst in de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting moet je echter geheel zelfstandig invullen en afdragen, evenals de omzetbelasting over je verkopen.
Je doet er als starter dus verstandig aan om elke maand een bedrag apart te leggen, zodat je de belasting na afloop van het kalenderjaar zonder problemen kunt betalen. In de volksmond wordt gezegd dat je 30% oftewel 1/3 van je inkomsten apart moet leggen, om uiteindelijk je inkomstenbelasting te kunnen voldoen.
Nog beter is het om een voorlopige aanslag aan te vragen. Daarin maak je een schatting van je winst, waarna je maandelijks al een deel van de belasting daadwerkelijk betaald. Uiteraard verrekent de Belastingdienst deze voorschotten met de definitieve aangifte.
Belastingaangifte zelf invullen of uitbesteden?
De belastingaangifte mag je zelf invullen of uitbesteden. Besteed je de aangiften uit aan een accountant of boekhouder, dan blijf je zelf wel volledig verantwoordelijk. Je mag de aangiften ook uitbesteden, terwijl je zelf je boekhouding bijhoudt. Voordeel hiervan is dat je een extra check op de juistheid en volledigheid van je administratie hebt.
Het bijhouden van een administratie wordt door veel mensen met een eigen bedrijf gezien als een groot obstakel. Men heeft geen tijd of kennis en wil er ook geen tijd voor vrij maken. De belastingaangifte vormt voor velen een nog grotere drempel, omdat er allerlei ingewikkelde regeltjes bij komen kijken.
Enerzijds mag je niet te weinig aangeven en moeten alle gegevens juist zijn. De Belastingdienst mag namelijk niet tekort komen. Anderzijds wil je juist gebruik maken van de regeltjes die in jou voordeel zijn, zoals aftrekposten, vrijstellingen en dergelijke. Een accountant of boekhouder helpt je bij de juiste balans, zodat je jezelf ook niet tekort doet.
Aftrekposten en vrijstellingen in je administratie
Aftrekposten en vrijstellingen vind je terug in de administratie van je eigen bedrijf. Het voordeel van een boekhoudprogramma is dat deze de betreffende kostenposten verzameld, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
Een administratie bestaat trouwens uit meer dan alleen in- en verkoopfacturen en bankafschriften. Naast de financiële administratie, moet je voor veel vrijstellingen aanvullende administraties bijhouden. Hierbij valt te denken aan de urenadministratie en de rittenadministratie. Een goed online boekhoudprogramma biedt de mogelijkheid om dit geautomatiseerd te doen.
Soorten belastingen voor ondernemers
Ondernemers kunnen met veel uiteenlopende belastingen te maken krijgen. Er zijn veel soorten belastingen voor ondernemers.
- Btw/omzetbelasting
- Inkomstenbelasting
- Vennootschapsbelasting
- Loonheffing
- Assurantiebelasting
- Bronbelasting
- Dividendbelasting
- Energiebelasting
- Grondwaterheffing
- Kansspelbelasting
- Leges en licenties
- Milieubelasting
- Onroerendezaakbelasting (OZB)
- Overdrachtsbelasting
- Afvalstoffenheffing
- Rioolheffing
- Toeristenbelasting
- Verhuurderheffing
- Waterschapsbelasting
Veel gestelde vragen over Belastingen / Belastingdienst bij een eigen bedrijf starten (FAQ)
Moet je je als startende ondernemer aanmelden bij de Belastingdienst?
Nee, je hoeft je niet zelf als startende ondernemer aan te melden bij de Belastingdienst.
Met welke belastingen krijg je te maken bij een eigen bedrijf?
Bij het starten van een eigen bedrijf krijg je meestal te maken met de omzetbelasting en de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
Deel 'Belastingen / Belastingdienst bij een eigen bedrijf starten'
Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!
Belastingen en de Belastingdienst bij een eigen bedrijf starten. Met welke belastingen krijg je te maken? Hoe doe je belastingaangifte als ondernemer?
Over de auteur van 'Belastingen / Belastingdienst bij een eigen bedrijf starten'
Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.
Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.