Voetbal bij Ziggo Sport

Matchingprincipe: uitleg en voorbeelden

Het matchingprincipe houdt in dat kosten aan de opbrengsten gematcht moeten worden. Dit betekent dat de kosten in dezelfde periode verantwoord moeten worden als waarin de samenhangende opbrengsten worden behaald. Er zijn 2 soorten matchingprincipe: product matching en period matching.

Inhoudsopgave [verbergen]

? min. leestijd | ? woorden

    Als je als ondernemer bijvoorbeeld een product hebt ingekocht, maar nog niet hebt verkocht, dan heb je het product nog op voorraad. De uitgaven die je gedaan hebt om het product te kopen, mag je nog niet als kosten verantwoorden in de jaarrekening. Volgens het matchingprincipe mag je de uitgaven pas als kosten verwerken, zodra je de goederen verkocht hebt. Hierdoor worden de omzet en de kostprijs van die omzet in dezelfde periode geboekt.

    Matchingprincipe: product matching

    Product matching: de uitgaven worden toegerekend aan de goederen. Dit betekent dat de kosten die betrekking hebben op een product, eerst samen met dat product als voorraad op de balans worden verantwoord. Pas bij verkoop worden alle kosten uit de voorraad geboekt naar de resultatenrekening.

    Matchingprincipe: period matching

    Period matching: de uitgaven worden toegerekend aan de perioden waar ze betrekking op hebben. Gebouwen hebben bijvoorbeeld een zeer lange levensduur en worden dus meerdere jaren gebruikt. De uitgaven voor de aanschaf van een gebouw worden op de balans verantwoord, namelijk als investering onder de materiële vaste activa. Vervolgens worden de afschrijvingen jaarlijks als kosten in de resultatenrekening geboekt, waardoor de kosten aan de juiste perioden worden toegerekend.

    Het matchingprincipe is een nadere uitwerking van het toerekeningsprincipe.

    6 principes bij de jaarrekening

    Er worden 6 principes gehanteerd bij het controleren van de jaarrekening door de accountant:

    Volgende artikel »

    Datum gepubliceerd: 26-12-2016 | Datum bijgewerkt: 16-08-2023 | Auteur:

    Deel 'Matchingprincipe: uitleg en voorbeelden'

    Deel dit bericht via social media met je familie, vrienden en collega's!

    Matchingprincipe: kosten aan de opbrengsten matchen. Kosten worden in de periode verantwoord waarin de samenhangende opbrengsten worden behaald.


    Over de auteur van 'Matchingprincipe: uitleg en voorbeelden'

    Patrick (auteur en webmaster)

    Auteur van deze content is Patrick. Alle informatie is gebaseerd op de kennis die ik heb verkregen uit een tweetal hbo- en een tweetal post hbo-studies. Daarnaast speelt de jarenlange ervaring bij een accountantskantoor en als financial controller in het bedrijfsleven een grote rol bij de link naar de praktijk.

    Ik werk niet voor een gerelateerd bedrijf of instelling, waardoor de informatie betrouwbaar en onafhankelijk is. De informatie is nauwkeurig verzameld op basis van betrouwbare bronnen en wordt regelmatig geüpdatet. Speciaal voor bezoekers van deze website heb ik de top 5 beste boekhoudprogramma's op een rij gezet en vergeleken.